MRL:n kokonaisuudistus etenee laajalla valmistelulla

MRL:n kokonaisuudistuksen valmistelu käynnistyi viime hallituskauden loppupuolella parlamentaarisena valmisteluna ja laajalla sidosryhmäyhteistyöllä, ja niin uudistuksen valmistelu myös jatkuu. Mukana on yhteensä lähes 250 henkilöä, joilla on erilaisten tapaamisten lisäksi käytössään verkkokeskustelualusta.

Uudessa hallitusohjelmassa linjattiin uudistuksen päätavoitteet:

  1. Hiilineutraali yhteiskunta
    • Ilmastonmuutoksen torjunta otetaan huomioon niin kaavoituksessa, rakentamisessa kuin rakennuskannan ylläpidossa.
  2. Luonnon monimuotoisuuden vahvistaminen
    • Vahvistetaan luonnon monimuotoisuutta myös kaupunkiympäristössä.
  3. Rakentamisen laadun parantaminen
    • Parannetaan rakentamisen laatua ja valvontaa sekä selkeytetään vastuita.
  4. Digitalisaation edistäminen
    • Luodaan rakennetun ympäristön valtakunnallinen digitaalinen rekisteri ja tietoalusta.

Uusi hallitusohjelma antoi uudistustyölle selkeät linjaukset ja työ on kesälomien jälkeen edennyt vauhdikkaasti. Parlamentaarinen valmisteluryhmä on jo kokoontunut, samoin kuin sidosryhmäfoorumi ja työryhmä. Eniten keskustelua on herättänyt alueidenkäytön suunnittelujärjestelmä, jonka luonnos annetaan kommentoitavaksi lokakuun alussa. Myös rakennetun ympäristön valtakunnallisesta digitaalisesta rekisteristä ja tietoalustasta on keskusteltu vilkkaasti. Hallituksen budjettiriihessä hankkeeseen ehdotettiin 15 miljoonan euron panostusta.

MRL-kokonaisuudistusta tehdään avoimesti ja osallistavasti. Työn etenemisestä, siihen liittyvistä selvityksistä ja kommentointimahdollisuuksista tiedotetaan näillä verkkosivuillamme.

Yksi kommentti artikkeliin “MRL:n kokonaisuudistus etenee laajalla valmistelulla”

  1. Kokemusta omaava

    Kohta kolme
    Parannetaan rakentamisen laatua ja valvontaa sekä selkeytetään vastuita.

    Ottakaa huomioon omakotirakentaja, joka ei aina ole rakentamisen ammattilainen, mutta rakentamaan ryhtyvänä tuntuu nykyisin vastaavan kaikesta,
    vaikka hän:
    – Ostaisi talon muuttovalmiina (Talotoimittajan/työpäällikön vastuu laadusta ja rakennusmääräysten noudattamisesta vaihtelee..)
    – Ostaa rakennusalan osaamisen palkkaamalla pääsuunnittelian ja vastaavan työnjohtajan, jotka kunnan rakennusvalvonta hyväksyy. Ehtivätkö he valvomaan jos valvottavia kohteita olikin hankittu liikaa ? Miten tämän rakentaja voi varmistaa. Montako valvottavaa kohdetta/henkilö voidaan hoitaa uskottavasti ?
    – Maksaa KVV ja IV-valvojat – mutta käyvätkö he oikeasti paikan päällä tarkastamassa vai hoitavatko etänä (tätäkin tehtiin, vaikka toisin uskoteltiin) ?
    – On yhteydessä rakennusvalvontaan saadakseen neuvoja. Saako neuvoja vai juokseeko rakentaja eri virkamiesten välillä turhaan (eroja kuntien välillä).
    – Palkkaa työntekijän, jolla on esittää henkilösertifikaatti – saako kokemusta ja laatua ? Kokemuksen mukaan henkilösertifikaatti ei takaa yhtään mitään (valvonta surkea !).
    – Luottaa yrityksen laatujärjestelmään laadun takeena ? Näin ei kannattaisi tehdä, sillä yritys on saattanut ketjuttamalla delegoida vastuun alihankkijalle eli ”mikroyrittäjälle” jolla ei ole laatujärjestelmistä mitään hajua. Jo tekijän puutteellinen kielitaito teki mahdottomaksi suomenkielisten ohjeiden noudattamisen ja osoitti ettei alihankkijoiden auditoinneista suuressa yrityksessä välitetty.Miten tämä ei laatujärjestelmän tarkastuksissa paljastu, tätä kannattaisi selvittää.
    -Luottaa siihen, että laki asetuksineen on sama kaikikille. Näin ei kuitenkaan ole, vaan erot suuria rakennustarkastajan arvomaailmasta ja kunnasta riippuen.
    jne

Kommentoi

Kommentistasi lähetetään julkaisupyyntö blogin ylläpitäjille. Kiitos kommentistasi!